Spoločná reakcia Rady fondu a riaditeľa Fondu na podporu vzdelávania na tlačovú správu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, v ktorej ministerstvo vyzýva fond na urýchlené riešenie problémov s vyplácaním pôžičiek vydanú dňa 24.03.2025
TLAČOVÁ SPRÁVA NA STIAHUTIE >tu<
Fond na podporu vzdelávania (ďalej len “FnPV”) deklaruje, že poskytovanie pôžičiek pre študentov a pedagógov nebolo nikdy prerušené a v najdôležitejších oblastiach neustále funguje. FnPV si je vedomý, že vyplatenie pôžičiek trvalo dlhšie, čo bolo následkom zložitej implementácie nového systému a zároveň hľadaním náhradných riešení na zabezpečenie vyplácania pôžičiek. Dôkazom kontinuálneho fungovania fondu je poskytnutie viac ako 96 % schválených pôžičiek od septembra 2024.
Fond považuje za kľúčové, aby nový informačný systém, ktorého správcom je ministerstvo, poskytoval efektívne, prehľadné a intuitívne riešenie pre klientov. FnPV si je vedomý zodpovednosti voči klientom a ich potrebám, preto vlastným úsilím implementoval náhradné postupy mimo systému ministerstva. Cieľom bolo garantovať neprerušené poskytovanie najpodstatnejších služieb, najmä poskytovanie pôžičiek a ich základný manažment.
Rada fondu pri implementácii informačného systému ministerstva koná v prospech verejného záujmu a niekoľko mesiacov sa o situáciu aktívne zaujíma. Napriek jej snahe sa do dnešného dňa nepodarilo plne nasadiť informačný systém do prevádzky. S cieľom poskytovať čo najväčší štandard klientom, fond opätovne iniciuje stretnutie s vedením ministerstva.
Vedenie FnPV zdôrazňuje, že bude aj naďalej poskytovať maximálnu súčinnosť tak, aby došlo k čo najskoršiemu uvedeniu nového informačného systému do prevádzky v plne funkčnej podobe. Základnou a nevyhnutnou požiadavkou je presnosť, spoľahlivosť a transparentnosť voči klientom.
Veríme, že sa vzniknutú situáciu podarí vyriešiť konštruktívnou spoluprácou s ministerstvom. V záujme rady fondu, riaditeľa a všetkých zamestnancov je, aby informačný systém ministerstva bol plne implementovaný a nevykazoval žiadne nedostatky. Naším spoločným cieľom je dosiahnuť stabilné, predvídateľné a efektívne riešenie pre klientov fondu, ktorými sú študenti a pedagógovia.
1. Vzťahy, kompetencie a zodpovednosť jednotlivých strán v projekte
- Vzťahy medzi MŠVVaM SR, FnPV a dodávateľom upravuje dohoda
o spolupráci, ktorá je zverejnená v Centrálnom registri zmlúv
- Na základe tejto dohody:
1. objednávateľom a správcom informačného systému je ministerstvo,
2. FnPV je jeho bezodplatným užívateľom po dobu udržateľnosti projektu,
3. dodávateľom systému je spoločnosť DITEC, a.s.,
- Zmluvné vzťahy vznikli v čase:
1. vzťah medzi ministerstvom a dodávateľom vznikol v roku 2022,
2. vzťah medzi ministerstvom a FnPV vznikol v roku 2024.
- Záväzky FnPV a ministerstva:
1. FnPV zabezpečí najmä prístupy k existujúcemu informačnému systému a dátam,
2. FnPV poskytne akúkoľvek riadnu a včasnú súčinnosť, a to najmä v podobe poskytnutia a doplnenia údajov
3. FnPV poskytne potrebné konzultácie a informácie (viac podľa čl. II ods. 1 zmluvy – dohoda o spolupráci).
4. Ministerstvo sa ako správca IS zaväzuje udržiavať nepretržitý prístup a požadovanú kvalitu údajov z IS počas celej doby platnosti a účinnosti tejto Dohody
5. Zabezpečenie funkcionalít podľa tohto bodu Dohody zabezpečuje na svoje náklady Ministerstvo (najmä: zabezpečenia funkcionalít používateľského rozhrania na podávanie žiadosti o pôžičku, na účely spracúvania, vyhodnocovania a ďalších úkonov spojených so žiadosťou o pôžičku, na účely poskytnutia pôžičky, na účely uzavretia zmluvy o pôžičke a na účely správy zmluvného vzťahu zo zmluvy o pôžičke).
2. Pokročilé riešenie situácie zo strany FPV
- FnPV napriek zložitej situácii zabezpečil kontinuitu všetkých kľúčových procesov: uzatváranie a zverejňovanie zmlúv, vyplácanie pôžičiek, ich poistenie a kontrolu splácania.
- Dočasne bola prerušená iba konkrétna agenda spojená s manažovaním pôžičiek (odpisy, odklady v dĺžke troch mesiacov a poskytovanie ročného výpisu na prelome dvoch rokov), ktorá bude plne funkčná po 25. apríli 2025. Táto skutočnosť vznikla v dôsledku prebiehajúcich analýz a úprav, pričom cieľom bolo zabrániť zasielaniu rozdielnych údajov klientom. (Pozn.: Dátum má technický význam, keďže 25. deň v mesiaci je určený ako splatný deň.)
- FnPV ubezpečuje všetkých klientov, že validáciou dát im nevznikne žiadna škoda.
3. Súčinnosť fondu v oblasti metodiky
- FnPV poskytol ministerstvu a dodávateľovi podrobné metodické materiály, ktoré zahŕňali rôzne scenáre, schémy a vysvetlenia zohľadňujúce legislatívne aspekty ovplyvňujúce FnPV od roku 2012.
- FnPV priebežne reagoval na všetky požiadavky týkajúce sa spresnenia, doplnenia alebo vysvetlenia problematiky zo strany dodávateľa. Je potrebné zdôrazniť, že počas diskusií medzi dodávateľom a FnPV sa v niektorých prípadoch menil spôsob nastavenia procesov – a to s cieľom dosiahnuť efektívne naprogramovanie systému pri súčasnom zohľadnení potrieb FnPV. Po vzájomnom porozumení došlo k finálnemu potvrdeniu metodických dokumentov a výstupov, čo ovplyvnilo aj časový rámec projektu.
- Informačný systém mal zabezpečiť korektné podanie žiadosti, avšak napriek odovzdaniu kompletných podkladov ministerstvu (12/2023) neboli tieto pravidlá implementované.
- Systémová chyba spočíva v nerešpektovaní schválených vzorov žiadostí, čo znemožňuje vloženie správnych údajov, vedie k ich nekorektnosti a znižuje spoľahlivosť dát. Navyše, IS neposkytuje funkčné prepojenie na externé registre (napr. CRŠ a iné), čím FnPV chýbajú kľúčové údaje o študentoch, alebo pri aktualizácií dochádza k ich vymazaniu. Spoliehanie sa na dostupné dáta by viedlo k hromadnému zamietaniu žiadostí. Tento stav pretrváva aj napriek opakovaným urgenciám vedenia FnPV na ministerstve.
- Neimplementovaný matematický model splátkového kalendára riešil FnPV poskytnutím alternatívne a to cez „exaktné tvrdé dáta“, no ani tie nebolo možné využiť na tvorbu zmlúv. Zmluvy sa tak nemohli generovať a proces administrácie pôžičiek sa zablokoval v novom systéme, čo FnPV vyriešil cez iné systémy.
- Systém je funkčný len pri manuálnom importe správnych údajov FnPV, pričom ďalšie kroky prebiehajú prevažne mimo IS. Tento stav zásadne narúša automatizáciu a znižuje efektivitu procesov FnPV, čo vyvoláva opodstatnené otázky od klientov smerované k časovému hľadisku napredovania.
4. Nastavenie zmluvy a požiadavky na dáta
- FnPV nemá vlastné dátové oddelenie a nie je personálne vybavené na okamžité riešenie podrobných vysoko odborných a technických požiadaviek prichádzajúcich ad hoc od dodávateľa. O tejto skutočnosti bolo ministerstvo a dodávateľ v predstihu informované.
- FnPV poskytlo ministerstvu kompletné dáta v podobe a štruktúre, v akej ich historicky zdedil. Zároveň si nastavil a zabezpečil z vlastných zdrojov mechanizmy na prepočet celej databázy tak, aby vyhovovala požiadavkám dodávateľa systému.
- FnPV upozorňuje, že prípadné nezrovnalosti v dátovej štruktúre mali byť riešené už v čase prípravy verejného obstarávania alebo pri uzatváraní zmluvy s dodávateľom, a to prostredníctvom hĺbkovej analýzy, kontroly kvality dát, ich validity a kompatibility s návrhom novej dátovej štruktúry. Vzhľadom na absenciu týchto krokov objektívne nastali okolnosti, ktoré mali vplyv na harmonogram projektu.
- Nové vedenie FnPV nielenže okamžite po týchto zisteniach vykonalo takúto analýzu, ale zároveň nastavilo procesy, mechanizmy a postupy na overenie validity dátovej štruktúry a jej následný prepis do požadovaného stavu. Tým minimalizovalo negatívny dopad na projekt a jeho kvalitu.
- FnPV v dostatočnom predstihu apelovalo na ministerstvo a dodávateľa, aby sa problematika migrácie a opravy dát, či splátkového kalendára riešila oveľa dôkladnejšie. Tento proces sa naplno rozbehol od leta 2024, pričom od začiatku roka 2024 FnPV skoro na týždennej báze poskytoval konzultačné a metodické poradenstvo práve v oblasti výpočtov splátkového kalendára a matematickej logiky.
- Kvalita migrácie a udržateľnosť aktívnych dát závisí od matematického modelu tvorby splátkového kalendára v novom informačnom systéme. FnPV postupne, na základe priebežných analýz, predkladalo stále podrobnejšie a podrobnejšie podklady na úpravu mechanizmov splátkového kalendára v systéme z dôvodu dopytovania od dodávateľa. Matematický model splátkového kalendára bol ministerstvu a dodávateľovi ako podklad odovzdaný 7. októbra 2024.
5. Zodpovednosť za priebeh projektu
- FnPV nie je zmluvným partnerom dodávateľa informačného systému; tým je MŠVVaM SR. FnPV poskytuje súčinnosť v rámci svojich kompetencií a maximálnych možností, avšak nemôže ovplyvniť podmienky zmluvy medzi ministerstvom a dodávateľom, keďže tieto boli dohodnuté v inom čase. Napriek tomu je FnPV konečným užívateľom tohto systému a práve z tohto dôvodu poskytuje súčinnosť v primeraných a v kľúčových témach v nadštandardných časových intervaloch.
- Súčasné vedenie FnPV prevzalo agendu súvisiacu s projektom informačného systému v stave, v akom ju zanechal predchádzajúci manažment, vrátane existujúcej štruktúry dát v pôvodnom systéme a metodikami, ktoré bolo potrebné zrevidovať.
- Bolo nevyhnutné vykonať dohľad nad aktuálne platnou legislatívnou úpravou, ako aj nad nastavenými mechanizmami, procesmi a kompetenciami Rady fondu, ktorá dynamicky určuje typ a charakter jednotlivých produktov. Následne porovnanie s nastavením systému objektívne vyvolalo oprávnené dopyty na ministerstvo s cieľom zabezpečiť korektné vykonávanie činností FnPV v súlade s jeho agendou a potrebami.
6. Požiadavky fondu na ministerstvo
- Všetky požiadavky FnPV adresované ministerstvu boli v súlade s platnou legislatívou a schválenými procesmi Rady fondu. FnPV preto považuje tieto požiadavky za objektívne a za také, ktoré potvrdzujú správne fungovanie systému.
- FnPV zároveň informoval ministerstvo, že systém musí byť navrhnutý tak, aby reflektoval kompetencie Rady fondu a neobmedzoval jej právomoci pri úpravách produktov či iných kľúčových oblastí. Musí teda umožňovať flexibilné nastavenie princípov a pravidiel poskytovaných produktov v súlade s aktuálnymi potrebami klientov.